ماه رجب یکی از سه ماه عبادی است که برای عابدان و عارفان فرصت مناسبی را جهت خودسازی و تقرب به خداوند فراهم می آورد.
این پژوهشگر مذهبی افزود :عارفان از این ماه خود رامهیا می کنند تا وارد ماههای شعبان ورمضان شوند.
وی اظهار داشت:رجب ماه تخلیه از رذائل است وشعبان ماه تحلیه(آراستن به فضائل) ورمضان ماه تجلیه فضائل یعنی ارزشها را به نمایش گذاشتن است.
وی فضائل ذاتی این ماه و اتفاقاتی که درآن صورت گرفته مانند ولادتهای ائمه اطهار علیهم السلام وبعثت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله وسلم را نشان عظمت این ماه دانست وافزود :همگان بخصوص جوانان و نوجوانان با ورود به عرصه عبادت و بندگی در ایام اعتکاف می توانند بهترین استفاده را از عمر و جوانی خود ببرند.
ماه رجب هفتمین ماه از ماههای قمری، ماهی بسیار شریف و از ماههای حرام است. رجب نام نهری است در بهشت که از عسل شیرینتر و از شیر سفیدتر است و هر کس در این ماه روزه دارد، از آن نهر آب می نوشد. به ماه رجب، رحب الأصب، یعنی ماه ریزش رحمت خداوند بر مردم نیز میگویند.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«ماه رجب برای امت من «ماه استغفار» است. رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه گیرد، مستوجب خشنودی خداوند گردد، غضب الهی از او دور میگردد و دری از درهای جهنم به روی او بسته میشود.»
در حدیث دیگری آمده است که هر کس سه روز آن را روزه دارد بهشت بر او واجب گردد.
در ماه رجب دعاها و اعمال خاصی وارد است که مهمترین آنها « اعمال ایام البیض » (13 تا 15 ماه) و اعمال ام داوود و برنامه اعتکاف است.
این اعمال در کتاب شریف مفاتیح الجنان محدث قمی گردآوری شده است.
حوادث تاریخی و مذهبی بسیاری در ماه رجب روی داده است که در زیر به آن اشاره میشود:
ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام در سال 57، امام محمد تقی علیه السلام در سال 195، میلاد امام علی علیه السلام در کعبه، مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم، شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام در سال 182 و شهادت امام علی النقی علیه السلام در سال 254، وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در سال دهم هجرت، وفات ابوطالب علیه السلام در سال دهم بعثت، رحلت حضرت زینب (بنا به نقلی) و درگذشت ابن سکیت، در سال 244 قمری.
منابع :
هدایه الانام الی وقایع الایام، محدث قمی، ص 97؛ مفاتیح الجنان، ص 240